I en 2004 ændringsforslag til The Fair Credit Reporting Act (FCRA), blev et nyt system, der giver gratis kreditrapporter indledt. Ændringen kræver hver af de tre nationale Credit Reporting agenturer (kreditvurderingsbureauer), Equifax, TransUnion og Experian, til at give gratis eksemplarer af en persons kredit rapport en gang hver 12 måned. De gratis rapporter kræve en anmodning skal forelægges for et centralt kontor, efter procedurer fastlagt af Federal Trade Commission (FTC). FTC afholdes med forbrugerbeskyttelse og sikre overholdelse af FCRA fra Credit Reporting agenturer.
Ændringen blev foretaget som en måde at hjælpe enkeltpersoner adgang til oplysningerne i deres kreditrapporter. Forud for ændringsforslaget kunne kredit indberettende organer opkræve individer for hver kopi af deres kredit-rapport, som de anmodede om. Kun under særlige omstændigheder, som søger beskæftigelse, var kreditrapporter forudsat vederlagsfrit. Denne undermineret fair adgang for enkelte ‘s til at få adgang til oplysninger om dem indsamlet af kreditvurderingsbureauerne.
Forståelse af hvilke oplysninger der er i din kredit rapport er vigtig. Først derefter kan du sikre, at oplysningerne bliver indberettet om dig er nøjagtige og ajourførte. Din kredit rapport påvirker dit liv på mange måder, fra evnen til at opnå kredit til mængden penge du vil betale for at kredit.
Fair adgang til sådanne vigtige oplysninger er kritisk. Det beklagelig realitet er at rapportere fejl ske. Eventuelle fejl eller forkerte oplysninger indeholdt på en kredit rapport kan have en enorm indflydelse på en persons økonomiske velfærd, jobmuligheder og boliger udsigter.
Ændringsforslaget mandat de tre kreditvurderingsbureauer at gennemføre en centraliseret hjemmeside, toll gratis nummer, og postadresse som metoder personer kan bruge til at anmode om deres gratis kreditrapporter. Selvom den centraliserede hjemmeside blev implementeret som en måde at tilbyde forbrugerne en hurtig og nem måde at anmode om deres rapporter, kommer den under alvorlig kritik forskellige forbrugergrupper, beskyttelse.
Der er problemer at plage centraliseret hjemmeside annualcreditreport.com. Nogle af disse problemer er relateret til vanskelighederne med Internet og søgemaskiner. Andre, nogle grupper hævder, er resultatet af dårlig planlægning og gennemførelse af de tre Credit Reporting agenturer.
Mange af grupperne forbrugernes beskyttelse, herunder de Privacy Rights Clearinghouse, opfordre forbrugerne, der ikke er bekendt med internettet for at undgå at bruge den centraliserede hjemmeside for at bestille deres gratis kreditrapporter. De yderligere tilskynde dem, der vælger at bruge hjemmesiden til at passe på en række potentielle faldgruber på internettet, og selve hjemmesiden, nuværende.
Det første problem har at gøre med internettet selv. De tre Credit Reporting agenturer købt hjemmeside adresse (også kaldet en URL (uniform resource locator) eller domænenavn) annualcreditreport.com. Det er almindeligt, at skruppelløse webmastere til at købe domænenavne svarer til andre, med mål at opsnappe kunder eller forbrugere, som søger efter de ægte hjemmeside. Disse webmastere købe domænenavne meget lig det rigtige domæne, og intetanende forbrugere tror fejlagtigt de har nået den rette hjemmeside. Disse forbrugere derefter omdirigeres til betalende sites, har deres personlige oplysninger indsamles uden deres viden eller tilmeldt dig tjenester, de ikke ønsker eller har brug for. På denne måde tjene skrupelløse webmastere penge.
FTC kalder disse websites ‘bedrager’ hjemmesider.
Desværre, forbrugergrupper og FTC har rapporteret, at nogle Credit Reporting agenturer er forbundet med nogle af disse svindler hjemmesider. For nylig FTC gemt og afgjort en retssag mod et datterselskab af en af de Credit Reporting agenturer. Retssagen påstået “misvisende og vildledende” fordringer på datterselskabets hjemmeside. Denne hjemmeside reklame gratis kreditrapporter, og derefter automatisk tilmelding forbrugerne til en kredit overvågningssystem, der opkrævet et gebyr, hvis ikke aflyst af den intetanende forbrugere. Derudover var hjemmesiden indsamler personlige oplysninger om forbrugeren.
Privacy Verdensforum rapporterer, at mere end 100 domænenavne med tæt stavefejl af annualcreditreport er blevet købt. Mange af disse er blevet købt af Credit Reporting agenturer, selv. I nogle tilfælde, disse hjemmesider føre forbrugerne til websteder, der kræver betaling for tjenesteydelser og andre føre forbrugerne til Credit Reporting agenturer websites, sig selv, hvor de er opkrævet for kopier af deres kreditrapporter. Andet af disse er i vid udstrækning et resultat af CRA’S affiliate marketing-programmer, hvor CRA betaler en hjemmeside for en henvisning.
Det andet problem med den centraliserede hjemmeside ligger i dens gennemførelse. I første omgang oprettet hjemmesiden, så at kun de 3 kreditvurderingsbureauer og FTC var i stand til at give en levende link til annualcreditreport.com. Dette forhindrede andre legitime websteder, såsom nyheder og forbruger gruppe websteder, fra at tilbyde en live link på deres hjemmeside. Svar på disse bekymringer, som Privacyrights.org, er denne situation ændret. Ændringen er velkommen, som forbrugergrupper korrekt påpegede, at den første web link blok kun tjent til at gøre det lettere for rogue websites til at omdirigere forbrugerne til ulovlige hjemmesider.
Der er to måder at finde disse bedrager hjemmesider. Et er at udføre en søgning i en søgemaskine, hvilket resulterer i en udstilling af mange websites. At klikke på noget, men den ægte website kan lande en forbruger på en bedrager websted. Den anden er ved forkert at skrive ægte hjemmeside-adresse i adresselinjen i en webbrowser. Mange af disse uofficielle websteder indeholder lille trykfejl, designet til at lokke i bare sådan en websurfer.
Undgå bedrager websteder
Mange forbrugergrupper, herunder World privatliv Watch, opfordre forbrugerne til at undgå potentielle bedrager sites ved at undgå internettet helt. I stedet for at bestille gratis kreditrapporter online, bruge den gratis telefonnummer eller almindelig post.
Toll gratis telefonnummer er 1-877-322-8228. Postadressen er årlige kredit rapport anmode om Service, P.O. Box 105281, Atlanta, GA 30348-5281. Hvis du bestiller via mail, en formular skal udfyldes og kan findes på FTCS hjemmeside.
De forbrugere, der ønsker at bestille online opfordres til:
1) at sikre at de bruger de ægte hjemmeside. Den eneste hjemmeside adresse er annualcreditreport.com.
2) hvis det websted, du nå funktioner en pop op, annoncerer sig selv på tv eller radio, eller omdirigerer dig til et andet sted, ved, det ikke er den ægte website. Kortnummeret er ikke krævede oplysninger, og du er ikke forpligtet til at købe eller betale for enhver yderligere tjenester. Den ægte website vil ikke sende dig e-mails.
3) forstå at du er forpligtet til kun visse personlige oplysninger, herunder dit navn, adresse, personnummer og fødselsdato. Hvis du har haft en ændring af adresse i de sidste 2 år, kan din gamle adresse rekvireres. Desuden, kan du blive spurgt om en personlig finansielle detaljer at kun ville du vide. Dette er for at forhindre, at nogen ellers at få adgang til din kredit rapport.
Adgang til gratis årlige kredit rapporter er en kærkommen forandring at love vedrørende kreditrapporter og beskytte forbrugernes rettigheder. Enhver borger bør drage fordel af denne gratis service for at sikre, at oplysningerne rapporteres om dem på deres kreditrapporter er korrekte og ajourførte. Som med enhver anden tjeneste, skal forbrugerne være klar over den potentielle fare, der lurer i baggrunden af bedrager hjemmesider og skrupelløse webmastere.
Credit Reparation